Structuri urbane: platforma industriala Pipera

Am facut astazi o mica escapada intr-un spatiu in care liberatetea este departe de adevar.

Platforma industriala Pipera.

Desigur google-ind acest nume gasim o gramada se articole care mai de care mai condimentate si fotografii artistice, insa platforma industriala Pipera este departe de ceea ce inseamna estetic si artistic in contemporanul actual.

Platforma reprezinta implemetarea uneia dintre fanteziile epocii industrialismului ceausist, care astazi se propaga ca “taramul fantastic al corporatiilor”. Trustul  Ringier si Wella, JTI, Kraft, Orange, HP sunt doar cateva sedii care isi au adresa in aceasta zona.

Printre primele panouri publicitare in care vedeam cladiri de birouri in Pipera, ilustrau un taram fantastic, cu zgarie nori de sticla despartiti de mari spatii verzi. Si mult timp am trait cu impresia ca platforma industriala e foarte bine pusa la punct din punct de vedere functional si estetic (asa sustineau panourile publicitare si omul le crede, pentru ca primeste ce i se serveste). Astazi am reusit sa capturez cateva imagini “martor” ale realitaii.

Platforma industriala Pipera nu exista. Nu are suflet si nici caldura. Am gasit oameni “robotei” care merg precum masinutele teleghidate..miscarea si trecerea timpului este sustrasa din rapiditatea cu care se inalta cate o cladire intr-un spatiu in care doar ce a fost demolata o alta.

Aceasta zona este exemplul clar de gandire individuala si a lipsei analizei urbane, functionalitatii si perspectivei. Clasicul arhitecturii roamanesti contemporane se defineste aici prin “fac casa, vad eu unde o pun”. Tocmai de aceea in Pipera gasim un amalgam de structuri si elemente, ba contrastante, ba paralele, care fac din aceasta zona una dintre cele mai debusolate spatii la nivel estetic.

Daca ati vazut “The Dictator” de Charlie Chaplin stiti probabil expresia “You think too much and feel too little” – Asta se intampla , si nu doar “clasei muncitoare” care se conformeaza si suporta, ci si urbanistilor, arhitectilor si toti cei care gandesc fiecare proiect fara legatura cu spatiul, fara cea mai mica intentie de analiza asupra necesitatilor consumatorului.

Si cine este pana la urma consumatorul?

Omul care in fiecare zi, dimineata, coboara din metrou la statia Pipera, si iesind la suprafata inspira aerul cu aroma de tutun proaspat, se indreapta catre firma, fiind convins ca si astazi va sta peste program.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s